PEREMPUAN & TUDUNG


1. kenape pompuan cantik pakai tudung...
sebab dier nak tutup aurat…

2. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab dier jage maruah..diri..dan keluarga…

3. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab.. sebab dier cantik..

4. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab dier x nak tunjuk kecantikan dier..kecuali
pada yang berhak..

5. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab dier seorang yg pandai..pandai jaga diri…

6. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab dier anak solehah…

7. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab dier dengar ckp mak bapak dier..

8. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab dier hormati orang lain..

9. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab takut apabile dier tak pakai tudung
orang tgk dier cantik..dan ade niat yg tak baik..

10. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab tak nak diminati ramai lelaki sgt..

11. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab tak nak menyusahkan orang lain..

12. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab dapat pahala..

13. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab dapat menghindari maksiat..InsyaAllah..

14. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab supaya dpt menjadi contoh pada
perempuan lain..

15. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab supaya lelaki yg beriman je yg suker
dier..

16. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab mendengar suruhan nabi…

17. kenape pompuan caantik pakai tudung…
sebab rambut perempuan adalah mahkota
baginya.. jadi die tak nak sewenang2nya
menunjuk kpd lelaki..kerana jika die menunjuk
maknanya die dah tak bernilai kerana mahkota die telah
dilhat oleh semua lelaki (kecuali keluarga)

18. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab dapat mengurangkan nafsu lelaki..

19. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab patuh pada suami..

20. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab plg penting..die orang islam…

21. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab dalam Al-Quran suruh die pakai
tudung..kalau orang Islam tp tak berpegang pd
Al-Quran.. nak berpegang pd ape lg..??

22. kenapa pompuan cantik pakai tudung…
pasal korang mmg cantik laa kalau pakai
tudung..orang lelaki mmg suka org pompuan yg
pakai tudung…aku tahu sebab aku lelaki..

23. kenapa pompuan cantik pakai tudung..
pasai diorang tahu kalau tak pakai tudung
diorang akan “syok sendiri” yang diorang tu lawa…
rugi laa kalau camtu…pakailaa tudung wahai muslimah
Islam..serius ni…

24. kenapa pompuan cantik pakai tudung..
pasai dia tak moo orang lelaki suka kat dia
pasal nafsu semata2….mesti nak kat dia pasal
agama dan akalnya yg baik….

25. kenape pompuan cantik pakai tudung…
sebab ……byk lagi sebab…

JADI PEREMPUAN DI LUAR SANA MARI LAH
MEMAKAI TUDUNG KERANA ANDA
SEBENARNYA LEBIH CANTIK JIKA MEMAKAI
TUDUNG
SESUNGGUH NYA ALLAH SUKA
AKAN HAMBANYA YANG MENGIKUTI
PERINTAHNYA
JADI INGATLAH PEREMPUAN SEMUA…………..
KALO KORANG PAKAI TUDUNG MESTI LELAKI
YANG BAIK AKAN MENDEKATI ANDA….DAN
LELAKI YANG JAHAT AKAN MENJAUHI ANDA
INSYA ALLAH…
INGATLAH…MENUTUP AURAT ITU ADALAH
WAJIB…SEPERTI SURUHAN ALLAH YANG LAIN
SEPERTI SOLAT PUASA ZAKAT….
JIKA ANDA MENUNAIKAN SOLAT KERANA
MEMATUHI PERINTAH ALLAH….MAKA
PAKAILAH TUDUNG JUGA KERANA MEMATUHI
PERINTAH ALLAH……
RUKUN IMAN YANG PERTAMA BERIMAN
KEPADA ALLAH….DENGAN MEMATUHI
PERINTAH ALLAH DAN MENINGGALKAN
LARANGANNYA…..
SEKIRANYA ANDA TIDAK MENUTUP
AURAT…INI BERMAKNA ANDA TIDAK
MEMATUHI RUKUN IMAN YANG
PERTAMA……….
forward dr insan bernama lelaki………..utk
renungan wanita………..

“kehidupan di dunia tidak lain hanyalah
kesenangan yang memperdayakan”
Ali Imran 185….

Read More..
Posted on 9:50 AM by peguamuda and filed under | 3 Comments »

Menyepi Seketika...

Salam buat semua sahabat... 5 hari meninggalkan laptop terasa macam lama sangat. Saya terpaksa berjauhan dengan laptop kesayangan sebab kerja-kerja penting yang perlu diselesaikan. Lepas ni pun terpaksa berjauhan plak sebab nak hantar servis. Warranty ada sebulan lagi. So, rugi kalau tak manfaatkan. Hehehe... Insyaallah, baki hari-hari yang ada sebelum hantar servis ni bolehla post apa yang patut... Jumpa lagi...


Read More..
Posted on 7:20 AM by peguamuda and filed under | 0 Comments »

CUKUP SUDAH, 100 ORANG TELAH DIBUNUHNYA...


Allah menilai sama ada kita telah menempuh jalan-Nya, bukannya sama ada kita sampai atau tidak kepada tujuan atau matlamatnya.

Untuk membuktikannya, mari kita ikuti kisah menerusi sebuah hadis panjang, riwayat al-Bukhari ini:

Di zaman dahulu ada seorang lelaki yang telah membunuh 99 orang. Kemudian dia didatangi rasa bersalah dan ingin bertaubat. Dia berjumpa seorang alim lalu berkata, Saya telah membunuh 99 orang. Kini saya ingin bertaubat. Apakah Allah akan terima taubat saya ini?"

Dijawab si alim, "Oh, tidak ada jalan bertaubat bagi kamu. Dosa kamu sangat besar!" Lelaki itu merasa marah dan geram, lalu dibunuhnya orang alim ini. Cukuplah kini seramai 100 orang telah dibunuhnya.

Lelaki itu kemudian bertemu dengan ulama lai. Ulama kedua memberitahunya, "Kamu boleh diterima taubat dengan syarat kamu pergi ke satu tempat di mana tempat itu ramai orang mengingati Allah. Kamu pergi ke sana, taubat kamu akan diterima di situ. Kamu berusahalah ke sana." Orang lelaki tadi pun mulalah berjalan. Belum sempat dia tiba di tempat tersebut, telah sampai ajalnya, malaikat Izrail mencabut nyawanya.

Setelah malaikat Izrail mencabut nyawa orang itu, dia akan serahkan rohnya sama ada kepada malaikat azab ataupun malaikat rahmat. Waktu itu malaikat azab dan malaikat rahmat berbalah sesama mereka. Malaikat azab berkata, "Roh ini patut diserah kepadaku, kerana orang itu telah membunuh 100 orang, dan belum sampai lagi ke tempat taubat." Malaikat rahmat pula berkata, "Tidak. Roh ini patut diserah kepadaku. Walaupun dia bertaubat, dia sudah pun berjalan menuju ke tempat taubatnya."

Dalam keadaan itu, Allah S.W.T memberi keputusan-Nya, bahawa roh orang itu adalah milik malaikat rahmat, kerana walaupun dia belum sampai ke tempat taubat, tetapi dia sudah menempuh jalan itu.

Read More..
Posted on 7:14 AM by peguamuda and filed under | 0 Comments »

KEWAJIPAN BERTUDUNG DAN MENUTUP AURAT BAGI WANITA BERIMAN



Persoalan aurat ini telah diputuskan secara jelas oleh Allah Ta’ala dalam Al-Qur’an menerusi ayat hijab iaitu ayat 30 dan 31 Surah al-Nur yang bermaksud:

30."Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.

31. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka….." sehingga akhir terjemahan ayat ini.

Kehendak ayat ini adalah jelas, kecuali maksud "perhiasan tubuh yang zahir" itu. Allah tidak menerangkan maksudnya, begitu juga tiada hadis qawli (ucapan Nabi ) yang sahih tentangnya. Tetapi hadis iqrari (perakuan Nabi ) yang sahih amatlah banyak sekali, iaitu perakuan Nabi terhadap para Sahabiat (sahabat wanita) yang semuanya bertudung setelah turun ayat hijab itu.

Pertamanya, hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Ibn Jarir daripada ‘Aishah r.a.:

"Allah merahmati wanita-wanita Muhajirin yang pertama, apabila turunnya ayat (yang bermaksud) "…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…", serta-merta mereka mengoyakkan apa sahaja kain (yang ada di sekeliling mereka) lalu bertudung dengannya."

Kedua, hadis sahih yang diriwayatkan oleh Ibn Abi Hatim dan Abu Dawud daripada Safiyyah bint Shaybah katanya:

"Ketika kami bersama ‘Aishah r.a., kami menyebut-nyebut tentang kelebihan-kelebihan wanita Quraisy, lalu ‘Aishah menyampuk: "Memang benar wanita Quraisy ada kelebihan, tetapi demi Allah sesungguhnya aku tidak pernah melihat wanita yang lebih baik daripada wanita Ansar dari segi kuatnya iman dan pegangan mereka terhadap kitab Allah. Apabila Allah turunkan ayat (yang bermaksud) "…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…", serta-merta suami-suami mereka balik dan membacakan kepada mereka apa yang Allah turunkan kepada mereka, anak perempuan mereka, saudara perempuan mereka dan semua kaum kerabat mereka, sehingga tiada seorang perempuan pun daripada mereka melainkan bergegas mencari apa saja kain yang ada di sekeliling mereka lalu bertudung dengannya sebagai membenarkan dan membuktikan iman kepada apa yang Allah turunkan, maka jadilah mereka wanita-wanita yang bertudung bersama Rasulullah saw., seperti sekumpulan gagak hitam berada atas kepala mereka."

Lihat tentang tafsiran dua ayat dan dua hadis di atas dalam Muhd Ali al- Sabuni, Mukhtasar Tafsir Ibn Kathir, (percetakan Dar al-Sabuni, Kaherah, t.t.)

Dan ketiga, satu hadis yang tidak berapa sahih tentang tafsiran"perhiasan tubuh yang zahir" itu ialah yang diriwayatkan oleh Abu Dawud daripada ‘Aishah r.a.:
Bahawa Asma’ bint Abi Bakr (kakaknya) datang bertemu Nabi s.a.w. dalam keadaan pakaiannya nipis sehingga nampak kulit badannya, lalu Nabi s.a.w. pun berpaling daripadanya dan bersabda: "Wahai Asma’, seorang perempuan yang telah sampai haidh (baligh) tidak boleh dilihat (hendaklah bertutup) pada badannya melainkan ini dan ini" (sambil baginda menunjukkan ke arah wajah dan kedua pergelangan tangannya).

Dalam mentafsirkan ayat al-Qur’an yang bermaksud “dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka”. Prof. Dr. Hamka, dalam buku Tafsir Al-Azhar jld. 7 menjelaskan bahawa : ‘Peringatan kepada perempuan, selain menjaga penglihatan mata dan memelihara kemaluan, ditambah lagi iaitu janganlah dipertontonkan perhiasan mereka kecuali yang nyata sahaja. Cincin di jari, muka dan tangan, itulah perhiasan yang nyata. Ertinya yang sederhana dan tidak menyolok dan menganjurkan. Kemudian diterangkan pula bahawa hendaklah selendang (kudung) yang telah memang tersedia ada di kepala itu ditutupkan ke dada’.
Dalam mentafsirkan ayat yang sama, Ahmad Mustafa Al-Maraghiy dalam kitabnya Tafsir Al-Maraghiy jld.9 pula menjelaskan bahawa : “ Begitu juga setiap wanita hendaklah tidak menampakkan sedikitpun perhiasannya terhadap lelaki yang bukan muhrim, kecuali perhiasan yang biasa nampak dan tidak mungkin dapat disembunyikan, seperti cincin, celak mata dan lipstik. Dalam hal ini mereka tidak akan mendapat kesalahan. Kecualilah jika mereka menampakkan perhiasan yang patut disembunyikan seperti gelang tangan, gelang kaki, kalung mahkota, selempang dan anting-anting kerana semua perhiasan ini terletak pada bahagian tubuh (pergelangan tangan, betis, leher, kepala, dada dan telinga) yang haram dipandang kecuali oleh orang yang dibenarkan untuk melihatnya. Setelah melarang daripada menampakkan perhiasan, Allah Ta’ala selanjutnya memerintahkan agar menyembunyikan sebahagian tempat perhiasan pada anggota tubuh itu di mana mereka hendaklah melabuhkan tudung kepala ke dada bahagian atas hingga di bawah leher, supaya dengan yang demikian mereka dapat menutupi rambut, leher dan dadanya, sehingga tidak sedikitpun dapat dilihat oleh orang lain. Seringkali wanita menutupkan sebahagian tudungnya ke kepala dan sebahagian lagi dilabuhkan ke punggung sehingga nampak pangkal leher serta sebahagian dadanya seperti yang telah menjadi adat jahiliyyah. Dari itu mereka dilarang berbuat demikian”.

Daripada kedua-dua tafsiran ini jelaslah bahawa seorang wanita yang beriman itu wajib memakai tudung dan menutup aurat serta perhiasan-perhiasan yang terletak pada bahagian tubuh yang wajib disembunyikan daripada pandangan orang yang bukan muhrim kecuali pada muka dan kedua-dua pergelangan tangan yang merupakan perhiasan yang nyata bagi mereka.

Seterusnya, Allah Ta’ala turut menegaskan lagi mengenai kewajipan ini dalam Al-Qur’an Al-Karim menerusi ayat 59 Surah al-Ahzab yang bermaksud:
"Wahai nabi (Muhammad), suruhlah kepada isteri-isteri kamu, anak-anak perempuan kamu dan wanita-wanita beriman agar melabuhkan jilbab (pakaian bagi menutup seluruh tubuh) mereka (semasa mereka keluar), cara yang demikian itu lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Pengasihani (terhadap dosa kamu di masa lalu)."

Dalam mentafsirkan ayat ini, Imam Ibn Kathir berkata, "Allah s.w.t. memerintahkan NabiNya supaya menyuruh isteri, anak dan wanita beriman agar mereka melabuhkan jilbab mereka supaya mereka berbeza dengan wanita jahiliyyah (yang tidak menutup aurat), dan jilbab ialah kain yang dipakai di atas tudung kepala…" (Lihat Muhd ‘Ali al-Sabuni, Mukhtasar Tafsir ibn Kathir, Dar al-Sabuni, Kaherah, t.t.)

Berdasarkan tafsiran ini, makna jilbab yang paling tepat dalam konteks hari ini ialah cadur, seperti yang dipakai oleh wanita Iran itu. Bagaimanapun jilbab yang difahami dan dipakai oleh wanita Islam Melayu sekarang pun telah mencapai maksud ayat tadi, iaitu supaya mereka dikenal sebagai wanita solehah dan tidak berani diganggu oleh lelaki fasiq pada kebiasaannya. Jilbab itu hendaklah labuh sedikit sehingga menutup bentuk dada mereka dan lebih baik lagi sehingga menutup paras punggung mereka. Ini kerana antara tempat yang paling menarik perhatian dan menjadi bualan lelaki-lelaki fasiq ialah dua tempat sensitif itu. Maka perlulah tutup lebih sedikit berbanding betis dan lengan. Perkara inilah yang wajib difahami oleh wanita-wanita yang mulia, terhormat dan mempunyai harga diri. Adapun wanita yang tidak bercita-cita sedemikian, maka mereka mencipta pelbagai alasan untuk mengharuskan pendedahan aurat atau perhiasan sulit (bukan zahir) mereka. Namun para pendakwah perlulah berhikmah dan beransur-ansur dalam pendekatan mereka. Jangan menghentam, menyerang dan menghina wanita Islam yang belum dihidayatkan Allah itu. Berilah galakan kepada mereka dan puji-pujilah mereka bahawa mereka kelihatan lebih cantik dan menawan bila mereka menutup aurat. Mudah-mudahan pujian tersebut dapat melembutkan hati mereka untuk bertudung dan menutup aurat dengan sempurna. Namun, pendekatan beransur-ansur itu bukan bermakna mengatakan mendedah rambut tidak berdosa langsung. Ini adalah pernyataan yang salah dan menyeleweng daripada tuntutan syariat Allah dan RasuNya.

Cara menutup aurat seperti yang diterangkan tadi adalah wajib bagi setiap wanita Islam bermula sejak mereka baligh sehingga mencapai usia yang tiada keinginan untuk berkahwin/bersuami lagi (menopaus). Bila mereka telah mencapai usia menopaus dan tiada keinginan lagi, maka ketika itu ada kelonggaran untuk mereka tidak menutup rambut dengan syarat tidak bersolek. Jika mereka masih bersolek dan berpakaian seksi, maka dakwaan bahawa mereka tiada keinginan adalah tidak diterima, kerana lazimnya tujuan solek dan pakaian seksi itu adalah untuk menarik perhatian dan mencari pasangan. Walau bagaimanapun, kekal beriltizam dengan cara menutup aurat yang sempurna itu adalah lebih baik bagi mereka, walaupun sesudah tiada keinginan. Hukum ini berdasarkan ayat 60 Surah al-Nur.

Read More..
Posted on 9:53 AM by peguamuda and filed under | 0 Comments »

Mahasiswa oh Mahasiswa....

Semasa saya menjenguk ke laman blog sahabat saya, saya tertarik dengan isu yang dikemukakan iaitu peranan mahasiswa dalam mendekati muda-mudi yang bermasalah...
Peranan mahasiswa adalah luas. Bukan sekadar belajar untuk mendapatkan segulung sijil sahaja tapi peranan sosial mereka dalam membentuk masyarakat. Mahasiswa adalah ikon masyarakat. Tapi, apa yang saya dapat lihat peranan yang sepatutnya dimainkan oleh mahasiswa dalam membentuk masyarakat ke arah yang betul telah menyimpang. Sebaliknya mereka pula yang memainkan peranan dalam membentuk masyarakat yang bermasalah. Saya amat sedih dan malu dengan keadaan sekarang ni. Mahasiswa yang dikatakan mempunyai tahap intelektual yang tinggi turut sama terlibat dalam masalah sosial seperti perlakuan zina, dadah, arak dan sebagainya. Mahasiswa yang sepatutnya menjadi contoh terbaik kepada masyarakat akhirnya menjadi contoh "terbaik" dalam arena gejala sosial. Apa yang menyedihkan lagi adalah melibatkan sebuah kaum yang termaktub identitinya dalam perlembagaan Malaysia dan agama yang dianutinya juga menjadi agama rasmi negara Malaysia. Apa sudah jadi? Inilah yang dikatakan walau setinggi mana kamu belajar kalau tidak disertakan dengan akhlak yang baik tiada gunanya. Sama-sama kita renungkan hal ini.

Read More..
Posted on 5:33 PM by peguamuda and filed under | 3 Comments »

KEGAGALAN

Kegagalan bukan bermakna saya telah gagal
Ia bermakna saya belum lagi Berjaya...
Kegagalan bukan bermakna saya tidak mencapai apa-apa
Ia bermakna saya telah pelajari banyak perkara
Kegagalan bukan bermakna saya telah diperbodohkan
Ia bermakna saya ada keyakinan yang kuat untuk mencuba sesuatu
Kegagalan bukan bermakna saya telah diaibkan
Ia bermakna saya berani meneroka sesuatu yang baru
Kegagalan bukan bermakna saya tidak mendapat apa-apa kejayaan
Ia bermakna kini saya perlukan sesuatu dengan cara yang lain
Kegagalan bukan bermakna martabat saya telah tercemar
Ia bermakna bahawa saya bukanlah sempurna
Kegagalan bukan bermakna saya telah membazir hidup saya
Ia bermakna saya ada alasan untuk memulakan kehidupan baru
Kegagalan bukan bermakna saya perlu menyerah kalah
Ia bermakna saya mesti berusaha lebih kuat lagi
Kegagalan bukan bermakna saya tidak mungkin akan berjaya
Ia bermakna saya perlu banyak bersabar
Orang yang tidak pernah gagal adalah mereka yang tidak pernah membuat
apa-apa….

Read More..
Posted on 9:40 AM by peguamuda and filed under | 0 Comments »

HIDUP PERLU RASIONAL

Dalam kehidupan kita, memang ada bermacam jenis manusia dengan pelbagai kerenah dan ragam. Bak kata orang, “Rambut sama hitam, hati lain-lain”. Jadi memang sukar nak “dikenali” hanya dgn melihat sifat luaran sahaja. Begitu juga tanggapan seseorg dlm menjalani kehidupan. Ada yang menerimanya dengan rasional dan mampu berfikiran terbuka. Sebaliknya tak kurang juga yg kurang rasional.


Dalam merentasi kehidupan ini, memang banyak rintangan, dugaan dan cabaran yg terpaksa ditempuhi. Bukan mudah utk merencanakan kehidupan apatah lagi tanpa azam dan iltizam yg sepatutnya disematkan dalam diri masing-masing, membuatkan kita sukar utk menuju ke hadapan.

Di dalam kehidupan ini, ada juga di antara kita yg lebih suka bergantung hidup dgn org lain dan tidak berkeyakinan utk berdikari. Terutamanya jika berhadapan dengan masalah, ini akan membuatkan kita berasa gentar utk menghadapinya berseorangan. Ada juga yg tidak sanggup menerima sebarang masalah kerana ini akan membawakan tekanan perasaan dalan hidupnya seterusnya menimbulkan rasa gelisah, murung dan kebimbangan. Ia menunjukkan betapa rapuhnya daya ketahanan diri terutamanya dari segi mental kerana “tidak kebal” apabila menghadapi sesuatu tekanan. Justeru, ada yg mengambil jln singkat utk “melenyapkan” masalah itu dgn bertindak di luar batasan seperti membunuh diri, mengambil minuman keras, pil khayal dan sebagainya. Jalan-jalan penyelesaian sebegitu sebenarnya bukan satu tindakan yg bagus dan bermakna kerana ia akan mendatangkan implikasi yg lebih besar ke atas diri sendiri.

TEMPUHI KEHIDUPAN DENGAN SEMPURNA

Sebagai manusia yg berakal dan beradab, kita seharuslah menghargai kehidupan yg nyata ini. Memang bukan semua manusia sentiasa bernasib baik dalam kehidupan kerana putaran hidup ini bagaikan roda. Ada masanya kita akan berada di “bawah” dan inilah cabaran yg harus ditempuhi. Sebenarnya kehidupan adalah kesinambungan utk menuju ke alam yg lebih nyata dan abadi. Percayalah masalah adalah rempah ratus dlm kehidupan.Setiap manusia pasti tidak akan terlepas dari masalah. Selagi manusia bernyawa, selagi itulah cabaran akan mengekori dan mungkin akan menghasilkan masalah yg terpaksa dihadapi. Ibarat pepatah yg diungkapkan oleh professor Hamka, “Manusia memang selalu lalai memperhitungkan bahawa dia bersalah. Setelah datang malapetaka secara tiba-tiba dia menjadi bingung lalu menyalahkan org lain atau menyalahkan takdir Ilahi.”Namun sering kali kita akan berasa takut dan bimbang jika sesuatu masalah menimpa. Seolah-olah kita tidak nampak apakah jalan penyelesaian yg bakal merungkai segala permasalahan itu. Ia akan membuatkan kita berasa cemas dan gentar, bimbang masalah tersebut akan terus menghantui hidup. Namun tidak bermakna masalah itu akan terus kekal andai kita bijak utk merungkainya. Jika kita mempunyai cara bagaimana utk mencari jalan penyelesaiannya, maka masalah itu akan terlerai dari diri kita sendiri.

FIKIRLAH SECARA RASIONAL

Sebagai manusia yg dikurniakan akal dan fikiran, seharusnya kita lebih bertindak rasional dlm menghadapi sesuatu situasi. Walaupun situasi itu agak menyulitkan namun tindakan yg diambil itu akan mempengaruhi setiap apa yg kita lakukan. Ada kalanya situasi yg sulit akan menjadi mudah jika kita berjaya mengatasinya dgn penuh rasional. Dan jangan lekas bingung andai masalah itu bertambah rumit hanya kerana kita tidak mempunyai resipi tersendiri bagaimana cara utk meleraikannya.

TIDAK SEMUA MASALAH ITU MENYEKSAKAN

Bukan semuanya masalah itu menjadi racun dalam hidup kita. Jangan menganggap semua masalah yg melanda itu sebagai hempedu kerana ada kalanya ia mendatangkan manfaat dan kebaikan pada diri kita. Terpulang pada jenis masalah yg dihadapi. Bukan itu saja, masalah juga mampu mencabar nilai diri dan maruah, jadi jangan sesekali mempamerkan sikap negatif dan pasif apabila menghadapi masalah.Sebenarnya individu yg bangkit dari kegagalan dan kekecewaan lalu akan lebih bermotivasi tinggi utk menuju ke arah kejayaan. Mereka lebih berkeyakinan dan tabah menghadapi sebarang cabaran yg merintang kerana pengalaman lalu telah berjaya mematangkan diri mereka. Malah mereka juga semakin utuh utk merentasi batas-batas cabaran dan memiliki kekuatan yg lebih nyata utk menempuhnya. Mereka sering menganggap cabaran itu sebagai satu semangat yg boleh membangkitkan keyakinan dlm menghadapi serta menempuh liku-liku kehidupan. Oleh itu berusahalah utk bersikap lebih rasional dalam menempuhi cabaran hidup. Seharusnya tanamlah sikap positif dan lebih terbuka dlm diri kita terutamanya ketika menghadapi situasi yg agak menyulitkan. Jangan sesekali bersikap emosional kerana ia tidak akan mendatangkan kesan yg baik malah mungkin boleh memburukkan lagi keadaan. Bukan itu saja, elakkan dari merasa dukacita dan kecewa yg berpanjangan kerana ia mampu mempengaruhi dan menguasai pemikiran manusia. Kehidupan adalah sesuatu yg perlu dihargai. Org yg berhak menghargai kehidupan adalah diri sendiri. Org yg berhak menghargai kehidupan adalah diri sendiri. Juga kitalah yg berhak dlm menentukan hala tuju dan destinasi. Sebaik saja usia mencecah baligh, kematangan harus lebih terserlah. Jadikan kematangan dan akal fikiran sebagai benteng dalam melaksanakan sesuatu agar hidup ini tidak tergelincir dri landasan yg sepatutnya.

Read More..
Posted on 9:46 AM by peguamuda and filed under | 0 Comments »

TIPS CONTOHI PERIBADI RASULULLAH


Dalam meniti kehidupan, tentu pernah terlintas dalam hati lelaki untuk menjadi individu hebat. Bukan sekadar dilihat hebat oleh wanita, malah dikagumi lelaki lain. Namun, untuk memenuhi definisi mahupun klasifikasi lelaki hebat bukanlah mudah. Antara kriteria yang perlu dipenuhi ialah keperibadian dan personaliti cemerlang. Namun, bagi segelintir pihak, soal kriteria dianggap terlalu subjektif.




Sehubungan itu, dalam membentuk peribadi dan personaliti hebat, lelaki cenderung menjadikan individu lain sebagai idola. Bagi lelaki muslim, tidak perlu berfikir panjang kerana idola yang harus dicontohi semestinya Nabi Muhammad SAW. Sebagai insan pilihan Allah, Rasulullah saw memiliki sifat terbaik seorang manusia.


“Rasulullah SAW dianggap insan kamil (sempurna). Maka sebagai seorang lelaki, beliau juga pastinya lelaki sempurna.


“Sifat yang ada pada Rasulullah saw harus menjadi ikutan umat Islam kerana apa saja sifat positif, ada pada Baginda,” kata penceramah, Akhil Hayy. Kata Akhil, ramai mengakui Rasulullah saw adalah contoh terbaik. Namun yang menjadi persoalan - sebagai lelaki mampukah kita mencontohi sifat nabi junjungan?


“Kehebatan Rasulullah SAW mampu menggalas tanggungjawab sebagai penghulu, pemimpin, pemerintah, tempat rujukan, bapa, suami dan banyak lagi tanggungjawab dalam satu masa.


“Bukan untuk mengingatkan orang lain tapi juga, diri saya sendiri. Memang sukar menjadi sempurna seperti Rasulullah saw. Tetapi kita dituntut berusaha mencontohinya. Lelaki bersifat seperti inilah sebenarnya maskulin, tampan, macho dan gentleman,” kata beliau.


Lelaki sering dikaitkan dengan tanggungjawab sebagai pemimpin. Bagaimana sifat dan amalan Rasulullah SAW boleh dipraktikkan lelaki?


Dalam kepimpinan, Rasulullah saw lengkap dengan sifat siddiq (bercakap benar), amanah, tabligh (menyampaikan) dan fatanah (kebijaksanaan). Jika setiap lelaki memiliki keempat-empat sifat ini, bermakna mereka memiliki ciri yang seharusnya dipunyai seseorang pemimpin. Namun, ada masanya, seseorang yang diberi amanah sebagai pemimpin terpedaya dengan godaan hawa nafsu hingga gagal melaksanakan tanggungjawab sepatutnya sebagai pemimpin. Oleh sebab itu, seseorang yang bergelar pemimpin perlu sentiasa merujuk kepada empat sifat mulia ini. Apakah mereka sebagai pemimpin, memiliki dan melaksanakan keempat-empat sifat ini?


Dalam Al-Quran, sudah dinyatakan setiap lelaki adalah pemimpin kepada wanita. Tanggungjawab seorang lelaki sebagai pemimpin pula amat berat. Mereka bukan hanya perlu memimpin satu pihak saja, tapi banyak pihak.


Justeru, seseorang lelaki mesti mengambil berat soal kesempurnaan pelaksanaan tanggungjawab mereka sebagai pemimpin kerana semua ini akan dihitung di akhirat nanti. Kalaupun seseorang lelaki itu cukup amal ibadatnya, namun tanggungjawabnya tidak dilaksanakan dengan sempurna, beliau tetap perlu menanggung balasannya. Bagaimana seseorang lelaki harus menjadikan Nabi SAW sebagai ikutan dalam konteks menjadi anak yang baik?


Jika kita rujuk kepada sirah, Nabi Muhammad SAW membesar sebagai anak yatim piatu. Hidupnya juga serba kekurangan, namun keadaan itu tidak membataskan dirinya untuk menjadi manusia cemerlang.


Iktibar dari kehidupan Baginda antaranya ialah sedangkan Baginda tidak dapat merasai kasih sayang ibu bapa dan hidup serba kekurangan mampu menjadi menjadi manusia hebat dan pemimpin ulung, apatah lagi kita yang masih mempunyai ibu bapa dan membesar dalam kehidupan yang selesa dan cukup serba-serbi ini.


Bagaimana pula contoh sifat Rasulullah sebagai suami?


Dalam soal perkahwinan, memang ramai lelaki mahu mengikut jejak langkah Rasulullah SAW. Namun, apa yang patut dicontohi sifat Baginda sebagai seorang suami ialah bagaimana Baginda memimpin isterinya. Ini termasuk bagaimana beliau sentiasa mewujudkan hubungan baik dan mesra dengan isterinya.


Mungkin kisah sahabat Nabi, Saidina Umar Al Khattab pada zaman pemerintahan beliau (Umar) boleh dijadikan panduan. Suatu hari, seorang lelaki ingin berjumpa dengan Saidina Umar untuk mengadu mengenai isterinya yang sering membebel. Namun, ketika beliau mahu bertemu Saidina Umar di rumahnya, beliau terdengar dari luar, isteri Saidina Umar sedang membebel. Namun, tidak terdengar pula suara Saidina Umar ‘membalas’ bebelan isterinya itu. Melihat keadaan itu, lelaki berkenaan membatalkan hasratnya untuk mengadu masalahnya kerana memikirkan, khalifah seperti Umar pun dibebel isteri. Apatah lagi lelaki biasa seperti beliau. Kemudian, apabila bertemu semula dengan Saidina Umar, beliau bertanya, mengapa membiarkan isterinya membebel kepadanya. Lalu, Saidina Umar menjawab, “Apa salahnya aku membiarkan isteriku berleter. Bukankah dia yang menjaga aku, anak-anakku, rumah tangga kami. Apalah halnya jika dia sekadar membebel kepadaku,”.


Ini menggambarkan betapa kesabaran harus menjadi sifat yang perlu ada pada seseorang suami dalam memastikan kebahagiaan rumah tangga. Hendak menegur kesalahan isteri juga perlu dilakukan secara berhikmah.


Setiap lelaki harus ingat, bermula saat diijab kabul dengan seseorang wanita, merekalah yang perlu menggalas tanggungjawab terhadap isteri hingga meninggal dunia.


Apa agaknya panduan menjadi bapa mengikut modul amalan Rasulullah SAW?


Menggalas tanggungjawab sebagai seorang bapa dalam situasi sekarang memang agak tinggi cabarannya. Dalam mendidik anak-anak, apa yang kita boleh lihat contoh sifat Rasulullah sebagai bapa adalah, Baginda menjadi rakan kepada anak-anaknya.


Dengan cara itu kita dapat lebih memahami anak-anak. Dalam pada itu, sikap tegas juga perlu dipraktikkan dan bila anak-anak sampai ke sesuatu peringkat umur, ajar mereka untuk melaksanakan ibadat.


Apa persepsi baginda mengenai golongan wanita?


Pada zaman jahiliah, kedudukan wanita sering diletakkan pada tahap yang rendah dalam masyarakat. Hanya selepas kedatangan Islam, wanita diangkat martabatnya. Hak wanita juga dipelihara. Seperti yang saya katakan, lelaki dipertanggungjawab membimbing golongan wanita, bukan merosakkan.


Paling penting, ingatlah, apa yang dikatakan paling menggembirakan Rasulullah adalah wanita solehah.


Apabila diberikan kerja dan tanggungjawab, lazimnya lelaki akan merasa beban untuk menyempurnakannya. Apakah contoh sifat Baginda yang boleh dicontohi dalam melaksanakan tugas?


Rasulullah, apabila menerima sebarang amanah atau tanggungjawab, Baginda akan melakukan yang terbaik. Selepas melakukan yang terbaik, tapi masih tidak memperoleh hasil seperti yang diinginkan, barulah Baginda berserah kepada Allah SWT.


Maksudnya, kita sebagai manusia, mesti berusaha paling maksimum dalam melakukan kerja yang dipertanggungjawabkan. Selebihnya, kita serahkan kepada Allah SWT untuk menentukan. Jangan pernah ada sikap putus asa. Apa yang utama dalam melakukan sesuatu pekerjaan adalah keberkatan yang dapat kita peroleh daripadanya.


Mengapa agaknya, kita sering lupa untuk mencontohi sifat dan keperibadian Rasulullah dalam menjalani kehidupan sedangkan ia adalah contoh terbaik?


Masyarakat kita ini, apabila berlaku masalah atau kepincangan dalam masyarakat, rata-ratanya lebih suka menuding jari kepada orang lain dan menuduh orang lain yang menjadi punca terjadinya masalah itu.


Jarang kita hendak periksa, apakah tindakan yang kita lakukan sebagai satu jemaah dalam menangkis semua punca masalah yang berlaku dalam masyarakat. Siapa yang membenarkan pengaruh negatif dari luar masuk ke dalam jiwa masyarakat kita?


Kita sendiri yang sebenarnya gagal untuk menghadapi perang yang paling besar iaitu hawa nafsu. Antara penyebabnya adalah sikap kita yang terlalu membudayakan agama, yang mana kita cuma rujuk kepada agama dalam sesetengah perkara saja sedangkan Islam itu adalah suatu cara hidup!


Oleh itu, tidak seharusnya kita menjadikan pihak lain sebagai alasan kegagalan kita sendiri. Padahal, kita sudah ada contoh terbaik (ajaran Rasulullah SAW) untuk diikuti tapi kita sering terleka dan memilih contoh yang tidak sepatutnya.


Lelaki kerap dikaitkan dengan sifat ego mereka. Mungkin ada kisah Nabi berhubung soal ego ini yang boleh dijadikan panduan?


Jika dapat kita kaitkan dengan persoalan ego lelaki ini, dalam satu kisah, Nabi bermusafir di sebuah kawasan yang didiami puak Arab Badwi. Kemudian, untuk menuju ke satu tempat yang lain, Nabi memilih sebuah laluan jalan berbanding jalan lain yang ada.


Seorang lelaki dari puak Arab Badwi ini bertanya kepada Baginda, adakah pemilihan laluan ini berdasarkan wahyu daripada Allah? Nabi menjawab, tidak. Lalu, lelaki berkenaan berkata, beliau sudah lama mendiami kawasan berkenaan dan beliau lebih tahu mengenai selok-belok jalan di situ lantas menunjukkan jalan yang sepatutnya dilalui.


Kalau adanya sifat ego pada Rasulullah SAW, sebagai seorang Nabi dan juga pemimpin disegani, sudah tentu Nabi menolak pendapat yang diusulkan lelaki berkenaan. Tapi, Nabi menerima pendapat lelaki berkenaan dan mengikut jalan yang dinyatakan beliau.


Moralnya di sini, kita sebagai lelaki tidak perlulah ego tidak bertempat. Perlu juga ada ‘give and take’.


Janganlah sampai tidak boleh ditegur atau dikritik langsung. Kuasa atau kedudukan sebagai lelaki sepatutnya digunakan untuk membendung sesuatu yang boleh mendatangkan kemurkaan Allah.

Read More..
Posted on 1:35 AM by peguamuda and filed under | 3 Comments »