CUKUP SUDAH, 100 ORANG TELAH DIBUNUHNYA...


Allah menilai sama ada kita telah menempuh jalan-Nya, bukannya sama ada kita sampai atau tidak kepada tujuan atau matlamatnya.

Untuk membuktikannya, mari kita ikuti kisah menerusi sebuah hadis panjang, riwayat al-Bukhari ini:

Di zaman dahulu ada seorang lelaki yang telah membunuh 99 orang. Kemudian dia didatangi rasa bersalah dan ingin bertaubat. Dia berjumpa seorang alim lalu berkata, Saya telah membunuh 99 orang. Kini saya ingin bertaubat. Apakah Allah akan terima taubat saya ini?"

Dijawab si alim, "Oh, tidak ada jalan bertaubat bagi kamu. Dosa kamu sangat besar!" Lelaki itu merasa marah dan geram, lalu dibunuhnya orang alim ini. Cukuplah kini seramai 100 orang telah dibunuhnya.

Lelaki itu kemudian bertemu dengan ulama lai. Ulama kedua memberitahunya, "Kamu boleh diterima taubat dengan syarat kamu pergi ke satu tempat di mana tempat itu ramai orang mengingati Allah. Kamu pergi ke sana, taubat kamu akan diterima di situ. Kamu berusahalah ke sana." Orang lelaki tadi pun mulalah berjalan. Belum sempat dia tiba di tempat tersebut, telah sampai ajalnya, malaikat Izrail mencabut nyawanya.

Setelah malaikat Izrail mencabut nyawa orang itu, dia akan serahkan rohnya sama ada kepada malaikat azab ataupun malaikat rahmat. Waktu itu malaikat azab dan malaikat rahmat berbalah sesama mereka. Malaikat azab berkata, "Roh ini patut diserah kepadaku, kerana orang itu telah membunuh 100 orang, dan belum sampai lagi ke tempat taubat." Malaikat rahmat pula berkata, "Tidak. Roh ini patut diserah kepadaku. Walaupun dia bertaubat, dia sudah pun berjalan menuju ke tempat taubatnya."

Dalam keadaan itu, Allah S.W.T memberi keputusan-Nya, bahawa roh orang itu adalah milik malaikat rahmat, kerana walaupun dia belum sampai ke tempat taubat, tetapi dia sudah menempuh jalan itu.

Posted on 7:14 AM by peguamuda and filed under | 0 Comments »

0 comments:

Post a Comment